کشمش انگوری طلایی قیمتش چنده و پیش بینی بازار فروش آن در سال جاری

یکی از محصولات خاص ایران در زمینه صادرات خشکبار، کشمش انگوری طلایی می باشد که کشورهای زیادی خواهان خرید این محصول هستند و مناطقی مانند تاکستان استان قزوین، بناب و ملکان استان آذربایجان شرقی و ملایر استان همدان این محصول را به صورت تخصصی تولید کرده و هر ساله حجم قابل توجهی از آن را به کشورهای علی الخصوص عربی حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا صادر می کنند. در ادامه به اینکه قیمت این محصول در بازار چند هست و پیش بینی فروش آن در سال جاری چگونه می باشد خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کشمش انگوری طلایی

ابتدا باید بدانید کشمش انگوری طلایی چگونه محصولی است، رقیب آن در تولید کدام یک از کشورها هستند و اکنون در کشورمان با چه قیمتی عرضه می گردد، شرایط بسته بندی آن به چه صورت است و چگونه ترانزیت خواهد شد؟

این محصول  از انگور بی دانه تولید می گردد و وقتی که باغداران و کشاورزان آن را در شهریورماه چیدند ابتدا به مایع تیزاب داغ آن را آغشته کرده و سپس به دو صورت به آن گوگرد می زنند:

  • یکی اینکه انگور آغشته شده به تیزاب را از بارگاه که داربست های چوبی یا فلزی متعددی است آویزان می‌کنند.
  • و یا آن را در درون سبد ریخته و سپس به آن گوگرد می زنند.

که در این صورت با دو کیفیت متفاوت از این محصول رو به رو خواهیم شد.

حالت اول در بناب، ملکان و مراغه استان آذربایجان شرقی و تاکستان استان قزوین تولید می گردد و کیفیت بسیار بالایی دارد و مناسب برای صادرات به کشورهای سخت گیر عربی می باشد که مجموعه تولیدی کشمش آراد نیز یکی از همین کارخانه های تولیدکننده این محصول در تاکستان استان قزوین است اما محصول دومی کیفیت متوسطی دارد و رنگ های سبز و قرمز در آن به وفور یافت می‌شود و مناسب برای کشورهای سطح پایین ترین نظیر عراق، سوریه و مناطقی از روسیه می باشد.

علاوه بر کشور ایران کشورهایی نظیر ازبکستان، ترکیه و آمریکا از تولیدکنندگان این محصول به شمار می روند که اگر قرار باشد بی تعارف به یک موضوع مهم اشاره کنیم این است که اگر رابطه کشور ایران با سایر کشورها در دنیا نرمال بود به راحتی می توانستیم فروش این محصول را قبضه کنیم اما شرایط خاص تحریمی، عدم همخوانی قیمت این کشمش در ایران با بازار جهانی و شیوه های تولید سنتی باعث گردیده هر ساله حجم صادرات این نوع کشمش در کشورمان کمتر گردد.

تمامی کارخانه های کشمش در ایران که محصول اشاره شده را آماده می کنند بسته بندی آن را به صورت کارتونی در نظر می‌گیرند که برای صادرات یا ده کیلو خالص است یا پنج کیلو خالص و یا حتی سه کیلویی که البته این بار با وزن کارتون محاسبه می شود. زمانی که بازار صادراتی این محصول داغ بود برخی از تولیدکنندگان اقدام به صادرات آن به صورت بسته بندی سلفونی می کردند که حاشیه سود بسیار مناسب تری دارد ولی در حال حاضر تمامی صادرات این کشمش به صورت بسته بندی کارتونی صورت می گیرد.

از آنجایی که مشتریان این محصول بیشتر کشورهای عربی می باشند حالا چه حاشیه خلیج فارس باشد یا شمال آفریقا، صادرات آن از طریق دریا صورت می‌گیرد که خوشبختانه کشمش محصولی است که نیاز به کانتینر یخچالی ندارد و کانتینر های ۴۰ یا ۲۰ فوت برای انتقال آن می تواند بسیار عالی باشد و با توجه به اینکه در مجموعه تولیدی کشمش آراد علاوه بر بسته بندی با کیفیت پنج لایه، کار شرینک هم برای مشتری به رایگان انجام می شود همین موضوع باعث می‌شود که رطوبت دریا باعث نگردد کارتون کشمش از هم بپاشد.

کشمش انگوری طلایی

قیمت امروز کشمش طلایی

بعد از عید ۱۴۰۱ بود که نرخ انواع کشمش از جمله همین کشمش انگوری طلایی رشد عجیبی کرد رشدی که اصلاً با مقیاس های جهانی نمیخواند و همین موضوع باعث شد همه کارخانه هایی که ما میشناسیم از بعد از این تاریخ عملاً صادراتی نداشتند و همین موضوع هم باعث گردیده که طی چند ماه اخیر چند کارخانه اقدام به فروش مجموعه تولیدی خود بکنند و چند کارخانه دیگر نیز خط تولیدشان خاموش باشد.

اگر افزایشی باشد باید با نرخ های جهانی بخواند در غیر این صورت محکوم به باخت در آن محصول هستیم و عملاً علاوه بر اینکه باغدار و کشاورز با این شرایط ضرر می‌کند بلکه کارخانه دار نیز که چند ده میلیارد قیمت دستگاه های آن است بلااستفاده خواهد شد، موضوعی که الان گریبان آن هستیم و حدود ۶ ماه پیش در پست اینستای همین مجموعه با آی دی aradraisin@ آن را منتشر کردیم.

قیمت کشمش انگوری طلایی حتی تا ۸۰ هزار تومان هم رفت در صورتی که نرخ ارز نیمایی حدود ۲۶ هزار تومان بود ولی تا به حال فکر کرده اید که چرا در حال حاضر که در آبان ۱۴۰۱ هستیم و نرخ ارز نیمایی حدوداً ۲۷,۵۰۰ تومان است به چه علت قیمت کشمش انگوری طلایی در بهترین کیفیت خود در حال حاضر ۶۵ هزار تومان قیمت میخورد. این مورد دقیقا با همان پیش بینی مطابقت دارد نرخ کشمش صادراتی باید با بازار جهانی همخوانی داشته باشد وگرنه امکان صادرات آن وجود نخواهد داشت.

اما پیش بینی یا در واقع واقعیت بازار به زودی به همین موضوع می رسد نرخ ارز نیمایی قطعاً بالای ۳۰ هزار تومان خواهد شد و با این قیمت کشمش انگوری طلایی سوپر مجموعه تولیدی کشمش آراد که آن را با کیفیت اعلا در کارتون ده کیلویی خالص آماده می کند و ۶۵ هزار تومان هر کیلویی درب کارخانه فاکتور می کند امکان صادرات آن وجود دارد، آن هم برای زمستان نه در حال حاضر.

به صورت کلی امیدواریم چرخ تولید ایران بچرخد و هم برای باغدار و کشاورز  فروش محصولات توجیه داشته باشد و هم برای مراکز تولیدی و این اتفاق زمانی صددرصد به وقوع می پیوندد که دولت به عنوان یکی از متولیان اقتصاد کشور وارد عرصه گردد آن هم با طرح های توجیهی اقدام به خرید کشمش کند نه از طریق تعاونی‌های کشمش که خود منبع فساد هستند.

قیمت امروز کشمش طلایی

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما